Чому ми віримо в Трійцю?
Однією з фундаментальних істин християнства є вчення про Трійцю. Ця доктрина породила багато суперечок і розділень в історії християнської Церкви, адже слова “Трійця” в Біблії немає. Все ж, уважним, щирим і неупередженим читачам Біблії відкривається дивовижна таємниця закрита для людей часів Старого Заповіту. А саме: Бог Творець в Своїй сутності є Триєдиний.
Пропонуємо вашій увазі уривки з книги “Біблійні доктрини” докторів богослов’я Стенлі Гортона і Вільяма Мензіса, які дещо пояснюють цю непросту тему.
“Є три різні Особистості, кожна з них абсолютно Божественна. Однак Вони настільки гармонійно з’єднані, що являють собою одне єство. Це зовсім не означає, що є три Боги.”
“Триєдинство є гармонійним спілкуванням у Божестві.”
Особа Бога Отця майже не викликає у людей жодних заперечень. Але особа Сина і особа Духа Святого часто є причинами непорозумінь. Розглянемо, що говорить Біблія про ці дві особи Святої Трійці.
Ісус Христос — Бог чи людина?
Біблія вказує, що Ісус Христос мас всі властивості Бога. Він вічний і не сотворений. Будучи Єдинородним Сином Божим, Він є однакової сутності з Богом-Отцем. Христос дав початок всьому творінню, бо все через Нього і для Нього створено (Іс. 9:5-6; Мих. 5:2; Ів. 8:58). Всесвіт, ангели, люди, земля, природа — це Боже творіння. Але коли Біблія говорить про Ісуса, то ніколи не вживає слова “сотворений”. Про Нього сказано: “Він є образ невидимого Бога, роджений перш усякого творіння, бо то Ним створено все на небі й на землі, видиме й невидиме, чи то престоли, чи то господства, чи то влади, чи то начальства, усе через Нього і для Нього створено (Кол. 1:15-16). Хто ж ще є Творцем, як не Бог? Слова “роджений перше усякого творіння”, тобто “перворідний”, зовсім не означають, що в якийсь період вічності Ісус не існував. Вони вказують на унікальність Ісуса, як “першого за становищем”, “спадкоємця”, “правителя всього створеного”. Саме таке значення має перворідство в Біблійній мові.
Ось що пише на цю тему К.С.Льюіс у книзі “Просто християнство”: “Породити — значить стати батьком; творити — означає зробити. Ось в чому різниця. Коли ви народжуєте, то народжуєте щось того роду, що й ви самі. Людина народжує людських дітей, бобер бобренят, а пташка відкладає яйця, з яких вилуплюються пташенята. Але коли ви щось творите, то робите щось зовсім інше, ніж ви самі. Пташка робить гніздо, бобер будує загату на річці, а людина робить машину або навіть щось більш подібне на себе, наприклад, статую. Але звичайно статуя — це несправжня людина, вона схожа тільки з вигляду. Вона не дихає, не думає, не є живою. Саме це потрібно зрозуміти найперше. Той, Кого народжує Бог, є Бог. Так само й народжене від людини є людина. Те, що Бог творить, не є Бог, точно так, що людина робить, не є людина. Ось чому ні люди, ні ангели не є синами Божими в тому розумінні, в якому є Христос”.
Подібну думку про унікальність Ісуса Христа, як Сина Однородженого від Отця, розвиває вся Євангелія від Івана. Зокрема, особливо сильно наголошується на цьому в першому розділі, називаючи Сина вічним Словом, або по-грецьки Логосом: “Спочатку було Слово, Слово було у Бога, й Слово було Бог. Воно було споконвіку в Бога, усе через Нього сталося і без Нього не сталося ніщо, що сталося. У Ньому життя було: й життя було світлом людям” (Ів. 1:1-4). “І Слово тілом сталося і перебувало між нами, повне благодаті й правди, й ми бачили славу Його, як Однородженого від Отця” (Ів. 1:14).
Ісусу властиві такі риси Бога як: всюдиприсутність, всезнання і всемогутність. “Бо де двоє чи троє зібрані в Ім’я Моє, там Я посеред них.” (Мт. 18:20). І подібне місце: “Ось Я перебуватиму повсякденно з вами аж до кінця віку” (Мт. 28:20). Крім того, Христос живе в серці кожного віруючого в Нього. (Ів. 14:23, Рим. 8:9, 2Кор. 13:5). Новий Завіт говорить про Христа як про всезнаючого. Він володіє знанням всього минулого, теперішнього і майбутнього. В Ів. 2:24-25 стверджується, що “Ісус знав усіх” і “знав, що в людині”. Учні свідчили: “Тепер ми бачимо, що Ти знаєш усе” (Ів. 16:30). Про Христа сказано, що Він знав, хто зрадить Його (Ів. 6:64). Читаючи Євангелію, ми бачимо, що Ісус, часто знав те, що є невідомим для простих смертних. Христос проявляє Свою всемогутність у повній владі над творінням. Він має владу прощати гріхи, Він має владу над хворобами, життям і смертю. (Лк. 4:38-41; 7:12-17). Йому дана всяка влада на небі і на землі (Мт. 28:18).
В Новому Завіті є декілька місць, які прямо називають Ісуса Христа Богом. Крім того, Він приймає молитви, а також хвалу і поклоніння, які по праву належать Йому від людей. А цього ні пророки, ні апостоли, ні Божі ангели ніколи не робили. Вони казали людям віддавати всю славу Богу (Пв. 5:20; Євр. 1:1-14;Фил. 2:6-11; Рим. 9:5; Лк. 19:35-40). Які ще потрібно докази і аргументи, щоб як апостол Хома від щирого серця сказати в молитві Христу: “Господь мій і Бог мій” (Ів. 20:26-29).
Ось чому ми можемо впевнено сказати, що в особі Ісуса Христа на землю зійшов Бог. Він був повністю Богом, і повністю людиною. Коли Він залишив славу небес і став Сином Людським, тоді Він прийняв на себе людську природу, щоб у всьому бути подібним до нас, лише з однією різницею – Він був безгрішним. Він був спраглий і голодний, страждав і терпів, плакав і сумував. Будучи у людській природі зі всіма її обмеженнями, Божий Син добровільно покорив Себе, прийнявши вигляд раба, ставши подібним до людини, був слухняним Отцеві аж до смерті і то смерті хресної (Фил. 2:6-11). І ця подібність була повна, досконала і абсолютна. Його жертва на хресті за нас — заплата за гріхи людей була також досконала. Тут є відповідь всім тим, хто говорить: “Якщо Христос рівний Богу, то чому Він називає Отця більшим за Себе?”, “Чому Він сказав, що навіть Син Людський не знає часу Другого Приходу?”, “Чому Біблія каже, що є один посередник між Богом і людьми — Людина Ісус Христос?”
Ось що говорить Джош Макдауел у книзі “Ісус”: “Майже всі аргументи, які використовуються для заперечення того, що Ісус є Бог, появляються через неправильне розуміння Фил. 2:6-11, де проповідується, що Ісус мав дві природи: людську і божественну. Ісус існував у двох образах: як Бог (вірш 6) і як людина (вірш 7). Текст вчить, що Його першим станом була рівність з Богом, другим — добровільне приниження Себе, Майже всі вірші з Біблії, які використовують, щоб доказати, ніби Ісус не був рівним Богу Отцю, співставляють Ісуса в Його приниженому людському стані з піднесеним становищем Бога на Небесах. Залишається непоміченим те, що Ісус зали шив Своє піднесене становище рівності з Богом Отцем, щоб стати людиною, померти за гріхи світу, воскреснути і вознестись”.
Дух Святий — Третя Особа Трійці
У день зіслання Святого Духа — День П’ятидесятниці — розпочався новий період у стосунках між Богом і людиною. Ми називаємо це періодом Духа Святого, або періодом благодаті. Завданням Святого Духа, Якого Ісус називає Утішителем, є: “Виявити світові про гріх, про правду і про суд” (Ів. 16:8). Тобто розбудити совість грішника, привести невіруючого до покаяння. А для віруючих є чудова обітниця присутності Духа Святого, Який є нашим Порадником і Утішителем, якщо ми прислухаємося до Його тихого і ніжного голосу в нашому серці.
Він навчає нас і нагадує все те, чого навчав Ісус (Ів. 14:23-26). Він підкріпляє наш дух, формуючи в нас нову духовну природу, щоб Христос через віру замешкав у наших серцях, і щоб ми змогли перемогти плоть і принести добрі плоди Духа (Еф. 3:14-21; Гал. 5:16-25). Він дає нам силу і владу дітей Божих, щоб нам бути свідками Ісуса Христа, Його представниками в цьому світі (Дії 1:8). Тільки наповнені Духом Святим християни є найбільш успішними в досягненні вісткою Євангелії сердець неспасенних. Вся історія Церкви, а також Книга Дії Святих Апостолів, яку іноді називають книгою Дії Святого Духа, свідчать про це (Дії 2:1-47; 4:23-31; 5:12-16; 8:4-8). Також Дух Святий розкриває нам духовні істини, котрі виходять за межі нашого людського розуміння, і котрі ми сприймаємо вірою, як Боже об’явлення (ІКор. 2:10-16).
Існує певна небезпека для тих людей, які будучи ще недосвідченими у вірі, можуть вважати свої почуття, емоції, думки і вчинки викликаними дією Святого Духа. Щоб уникнути таких помилок необхідно добре знати Біблію. Дух Святий є автором Біблії і Він не суперечить Самому Собі. Також спілкування з іншими побожними і досвідченими віруючими людьми може допомогти уникнути самообману. Вчитись розуміти Духа Святого — це постійний процес, який неможливий без послуху Божому Слову, віри в кожну істину, якій воно навчає.
Дух Святий є Третьою Особою Святої Трійці. Це не є якась сила або енергія, а власне особа. Біблія вказує, що Дух Святий може говорити, навчати і навіть засмучуватися. Все це властиве особистості, а не абстрактній силі чи енергії. Біблія часто називає Духа Святого Духом Божим і Духом Христовим. Ми зустрічаємо в Біблії слова і вирази, які в однаковій мірі вживаються як відносно Бога Отця і Сина, так і відносно Духа Святого (Дії 5:3-4; 8:29; 11:12; 13:2-4; 16:6-7; Рим. 8:26-27; 1 Кор. 12:11; Еф. 4:30). З Біблії ми дізнаємося, що аж до Другого Приходу Христа Його заступником є Дух Святий (Ів. 15:26).
Помилкові погляди
У книзі “Біблійні доктрини” також звертається увага на основні помилкові думки щодо Трійці:
“Основні дві єресі, які відхилилися від єдності церковного розуміння Біблійного вчення відносно Трійці були сабеліанізм та аріанізм. Десь всередині III ст. н.е. у спробі уникнути вчення про існування трьох різних Богів Сабелій висунув ідею, що існує один Бог з однією Особою. Але Він проявив Себе у трьох різних подобах. Перше існував Бог Отець-Творець. Після цього Бог проявив Себе як Син-Відкупитель. Тепер Він проявляє Себе як Дух. Згідно слів Сабелія було просто проявлення трьох різних “масок”. Сучасна форма цієї єресі з’явилася приблизно у 1915 р. прийнявши назву “Тільки Ісус”, або “Єдиний”. Вона є різновидом унітарі-анізму, який занадто спрощує Трійцю, фактично опускаючи Бога на рівень людини
Іншою серйозною єрессю, яка періодично вражала Церкву є аріанізм. Арій у 325 р. н.е. впав у іншу крайність. Настільки підкреслив різницю серед осіб Божества, що в результаті розділив Божество на три різні істоти. Результатом було підкорення не тільки у стосунках, але й у природі, як для Сина, так і для Духа Святого до позиції нижчої, ніж повна Божественність. Арій відкидав вічне Синівство Христа, вважаючи, що Він почав існувати в якийсь момент після Отця.”
Свідчення Біблії
Отже, як ми побачили, коли Біблія говорить про Отця, Сина і Духа Святого, то часто вживаються однакові поняття і значення стосовно кожної Особи Трійці. Крім того, ці три Особи проявляють властивості, які притаманні тільки Єдиному Богу.
Також в Біблії є декілька місць, які говорять про Отця, Сина і Духа Святого в одному контексті. Їх варто запам’ятати, щоб дати відповідь тим, хто відкидає це вчення.
“Бо троє свідкують на Небі: Отець, Слово й Святий Дух, і ці троє одно” (1 Ів. 5:7).
“Тож ідіть і навчіть всі народи, хрестячи їх в ім’я Отця і Сина і Святого Духа” (Мт. 28:19).
“Благодать Господа нашого Ісуса Христа, і любов Бога Отця і спільність Святого Духа хай буде зо всіма вами. Амінь.” (2Кор. 13:13).
Єдність трьох Осіб Божества є настільки очевидною, що вже християни перших століть почали вживати слово “Трійця”, щоб цю істину виразити одним словом. Згодом, щоб дати відсіч лжевченням, які заперечували Божественність Ісуса Христа, слово “Трійця” і саме поняття Триєдиного Бога було узаконене на церковних соборах. Ось така історія появи слова “Трійця”, яке є майже у всіх мовах європейських народів, що сповідують християнство.
На закінчення ось такий висновок, який роблять автори книги “Біблійні доктрини”: “Ми поклоняємося Отцю, Сину та Святому Духу і визнаємо їх Особистості згідно з тим, що ми бачимо в Біблії. Тому ми в покорі визнаємо, що Вони є Одним у спілкуванні, цілі та сутності”.
Існує історія про те, як одному місіонеру давнини вдалося наочно показати, цю складну Біблійну істину про Триєдиність Бога, яку і донині намагаються зрозуміти теологи. Для цього він під час проповіді про Трійцю використав звичайний листочок конюшини, який, як відомо, складається з трьох рівних частин. Таким чином він намагався пояснити істину про Трійцю язичницькому народу, який ніколи не чув Євангелії.
Олег Абрагамець