Старовинний текст коптською мовою розповів про безтілесного Христа

Автор: Євген Парамонов

По-новому поглянути на останні дні життя Христа дозволить переклад текстів коптською мовою, написаних близько 1200 років тому. Два манускрипти були виявлені ще в 1910 році в Єгипті. Згодом, потрапивши в колекцію американського підприємця Джона Моргана, один з них виявився в музеї університету Пенсільванії (Museum of the University of Pennsylvania), інший – в бібліотеці-музеї Моргана в Нью-Йорку (Morgan Library and Museum).

У книзі під назвою “Псевдо Кирило Єрусалимський про життя і Страсті Христові” (Pseudo-Cyril of Jerusalem on the Life and the Passion of Christ), перекладач та упорядник Рулоф ван ден Брук (Roelof van den Broek) з університету Утрехта представляє колекцію апокрифічних творів, які містять невідомі Євангеліям сюжети.

Зокрема докладно описується вечеря Ісуса з Понтієм Пилатом напередодні страти, а також внутрішні страждання іудейського прокуратора.

“Не мудруючи лукаво, Пилат приготував стіл, і він їв з Ісусом на п’ятий день тижня. Ісус благословив Пилата і весь дім його”, йдеться в тексті. “Пилат пізніше сказав Ісусові: – Що ж тепер, коли настала ніч, можеш одягатися і йти, а вранці я відправлю свого сина померти замість тебе”.

У відповідь на це Ісус заспокоїв Пилата, а потім відмовився, додавши, що він міг би піти і сам, якщо було б потрібно. “Тоді на очах у Пилата Ісус став безтілесним і невидимим протягом деякого часу”.

Можливо, саме здатністю Сина Божого міняти форму був продиктований поцілунок Іуди – таким чином він дав знати стражникам, що готують арешт, хто з присутніх є Ісусом. Додамо, що, згідно з текстом, Таємна вечеря і подальший арешт Ісуса відбулися у вівторок. Це суперечить Євангеліям, де ці події асоціюються з четвергом, який в християнській традиції іменується Великим (Чистим) четвергом Страсного тижня. Таким чином виходить, що остання трапеза Ісуса напередодні страти відбулася не з апостолами, а з Понтієм Пилатом.

Коментуючи не відому раніше пропозицію Пилата пожертвувати життям свого сина заради Ісуса, автор книги професор Брук зазначає: вказівка ​​на це в манускриптах ще не означає, що події дійсно розвивалися саме таким чином. Дані тексти відповідають коптській та ефіопській християнським традиціям шанобливого ставлення до особистості Понтія Пилата і швидше відображають уявлення про життя Христа локальної групи людей 1200 років тому.