Злочин Каїна

«І сказав Господь Каїнові: Чого ти розгнівався, і чого похилилось обличчя твоє? Отож, коли ти добре робитимеш, то підіймеш обличчя своє, а коли недобре, то в дверях гріх підстерігає. І до тебе його пожадання, а ти мусиш над ним панувати.» (Бут.4: 6,7) Каїн не послухався Божої поради, не став намагатися панувати над своїм гріхом. У результаті, як ми всі добре знаємо, гріх почав розростатися як ракова пухлина і призвів до трагедії. У Біблії читаємо: «І коли вони були в полі, повстав Каїн на Авеля, брата свого, і вбив його. І сказав Господь Каїнові: Де Авель, твій брат? Він сказав: не знаю; хіба я сторож брата свого?» (Бут. 4:8,9). З цієї короткої, але трагічної історії видно, що грішник не розуміє природи Божої. Бог промовив до Каїна, сказавши йому про гріх. Вже з цього можна було б зрозуміти, що Бог знає все, від Нього не сховаєшся, але Каїн цього не зрозумів. Після того як він вбив брата свого, Бог проговорив до нього вдруге, питаючи його про брата. «Де твій брат?» – Запитує Каїна Бог. Хіба Бог не знав, що трапилося? Звичайно, знав. Чому запитав? Коли вчитель запитує учня, так це не тому, що вчитель не знає відповіді, а для того, щоб перевірити хід думок учня, поправити, якщо потрібно. Але Каїн не зрозумів, що Бог запитав з метою спонукати його усвідомити свій вчинок і покаятися. Каїн зрозумів це питання буквально, тобто він подумав, що Бог запитує його тому, що Сам не знає, і тому вирішив хитро ухилитися від відповіді: «… хіба я сторож брата свого?»

Хоча Каїн ніколи не служив Богу, він знав про Нього більше, ніж будь-який сьогоднішній грішник: йому напевно багато розповідали про Бога батьки, Адам і Єва, які до свого гріхопадіння спілкувалися з Богом лицем до лиця. І в цьому ми бачимо ще одну проблему: скільки б не розповідали людині про Бога, вона не може зрозуміти Його велич, Його природу до тих пір, поки сама не прийме рішення Йому служити. А інакше Каїн не намагався б обхитрити Бога, так як розумів би, що цього зробити неможливо.

Бажання обхитрити Бога є у всіх грішників, які не заперечують існування Бога, але в той же час і служити Йому не хочуть. Наприклад, на Великдень люди в красивих кошиках несуть до церкви паски, щоб їх там освятили. І деякі примудряються в цьому кошику сховати пляшку вина чи горілки, думаючи, що якщо священик не помітить її і покропить її водою, то це пійло також освятиться. Так, ми читаємо Біблію і розуміємо, що всі ці народні обряди освячення паски не мають ніякого біблійного підґрунтя і їжа, яку священик покропив водою, не може принести нам духовного благословення; не виконання народних обрядів очікує від нас Бог. Але багато хто вірить, що Бог їх благословить за формальне виконання обряду, тому і несуть на Великдень кошички з продуктами в церкву для освячення. І при цьому деякі намагаються хитрувати, думаючи, що якщо в кошичку, поруч із паскою, вони заховають заборонений продукт, в даному випадку алкогольне пійло, яке віднімає не тільки здоров’я, але й розум, то це пійло стане освяченим поряд з традиційною паскою. Як бачимо, у сучасних грішників така ж природа, як і у Каїна: вони теж мають схильність думати, що Бога можна обхитрити. Також потрібно відзначити, що видимі проблеми у Каїна почалися після того, як Бог не прийняв його жертви. Всі люди роблять помилки, є навіть приказка, що на помилках вчаться. У Каїна були всі шанси виправити своє ходіння перед Богом, але він не захотів … У сучасному світі практично не залишилося атеїстів, всі в тій чи іншій мірі визнають існування Бога, всі намагаються Йому поклонятися в міру свого розуміння, виконуючи ті чи інші обряди. Але звідки взялися ці обряди? Чи угодні вони Богові, або ж Він чекає від людей іншого поклоніння, – цими питаннями в сучасному світі не задаються. Не задавався цими питаннями і Каїн, інакше знайшов би правильний шлях і не став би вбивцею.

Як бачимо, Сам Бог говорив з Каїном. Далі на сторінках Біблії ми читаємо про те, що Бог говорив з пророками – людьми з особливим духовним даром, які віддано служили Богу і ходили дорогами Його. Є в Старому Завіті чимало прикладів того, як Бог звертався до грішників, але не безпосередньо, а через пророків. У Біблії детально описано, як Бог давав народові Ізраїльському Свій закон на горі Синай. «І ввесь народ бачив та чув громи та полум’я, і голос сурми, і гору димлячу. І побачив народ, і всі тремтіли та й поставали здалека. І сказали вони до Мойсея: Говори з нами ти, і ми послухаємо, а нехай не говорить із нами Бог, щоб ми не повмирали.» (Вих. 20:18,19) Народ, який складався з людей, серце яких було далеко від Бога, боявся чути голосу Божого. Шляхи Каїна теж були далекі від шляхів Божих, але незважаючи на це, він мав привілей говорити з Богом безбоязно. Сьогодні рясно проповідується Євангеліє, але каються одиниці. Багато віруючих покладають провину за невдачі в справі проповіді Євангелія на проповідників, мовляв, проповідники стали слабкими,і протиставляють їх Апостолові Петру, від проповіді якого каялися тисячі. (Див.: Діян. 2:41) З Каїном же говорив не апостол і не пророк, а Сам Бог, але Каїн не покаявся … Що далі робить Каїн? Він вирішує сховатися від Бога. «… І від лиця Твого я сховаюся, і буду вигнанцем і заволокою на землі». (Бут. 4:14) «І вийшов Каїн з-перед лиця Господнього, й осів у країні Нод, на схід від Едему». (Бут. 4:16) Але хіба можна сховатися від Бога, Який всюдисущий? Хіба Бог не міг бачити Каїна в місці його нового проживання? Звичайно, міг, але Каїн, очевидно, думав, що Бог його там не бачив. Адам з Євою теж після того, як згрішили, намагалися сховатися від Бога, але у них це не вийшло. (Див. Бут. 3:11) Чи знав Каїн про невдалу спробу своїх батьків сховатися від Бога? Швидше за все, знав, але як вже було зазначено, знати мало, потрібно ще зрозуміти, але здатністю розуміти природу Божу володіють лише ті, хто Йому служить, а Каїн до такої категорії людей не ставився. Навпаки, такі люди схильні вважати, що якщо хитрість не вийшла у його попередників, то у нього обов’язково вийде, так як такі люди вважають себе розумнішими і спритнішими за інших. Не важливо, де ми живемо, – в Європі, Азії, Африці – Бог бачить нас незалежно від місця нашого перебування. Але люди світу цього слідом за Каїном продовжують думати, що не у всіх місцях Бог бачить нас в однаковому ступені добре. Власне кажучи, вони про це навіть не думають, але така ідея закладена в них десь глибоко в підсвідомості, а інакше як пояснити, що в храмі ці люди ведуть себе благопристойно, а за межами храму дозволяють собі палити, пити, лихословити, робити інші гидоти. Але якщо така людина бажає отримати особливе благословення від Бога, то відправляється в «святі» місця, щоб там помолитися, так як думає, що в «святих» місцях Бог почує його молитву краще, ніж в місцевому храмі. Питання про місце поклоніння піднято і в Новому Завіті. Самарянка біля колодязя запитала Ісуса: «Батьки наші вклонялися Богу на цій ось горі, а ви твердите, що в Єрусалимі те місце, де потрібно вклонятись. Ісус промовляє до неї: Повір, жінко, Мені, що надходить година, коли ні на горі цій, ані в Єрусалимі вклонятись Отцеві не будете ви…. Але настане година, і тепер вона є, коли богомільці правдиві вклонятися будуть Отцеві в дусі та в правді, бо Отець Собі прагне таких богомільців.» (Ів. 4:20-23) Іншими словами, Бог бачить нас, ми не можемо сховатися від Нього, помінявши наше місце знаходження. І Бог хоче, щоб ми поклонялися Йому на всякому місці.

На жаль, деякі віруючі впадають в іншу крайність. Вони міркують: Якщо Бог бачить і чує нас всюди, то для чого тоді ходити в дім молитви, якщо можна і вдома Біблію почитати. Для тих, хто так думає, скажу, що ми ходимо в дім молитви не тому, що будинок молитви освячує, а для того, щоб поклонитися Богу спільно з іншими віруючими. Ісус сказав: «Бо де двоє чи троє в Ім’я Моє зібрані, там Я серед них.». (Мт. 18:20) В іншому місці сказано: «Не забувайте ж і про доброчинність та спільність, бо жертви такі вгодні Богові.» (Євр. 13:16) Іншими словами, якщо ми вважаємо себе віруючими, але нас не тягне до спілкування з іншими віруючими, до спільного прославлення Бога, значить з нашим розумінням духовних істин щось не в порядку.

Ім’я «Каїн» давно стало прозивним з яскраво вираженою негативним забарвленням, тому що братовбивць зневажають всі. Але до вбивства його привело неправильне розуміння Бога. Але і в сучасному світі, як ми з’ясували, люди, які не служать Богові, мають точно такі ж хибні уявлення про свого Творця, як і у Каїна. Чому одні й ті ж помилки приводять одних на саме дно, в той час як інші залишаються поважними людьми до кінця днів? Я не знаю відповіді на це питання, але лише хочу сказати, що Бог буде судити людей за подібні помилки незалежно від того, призвели ці помилки людини до очевидної деградації чи ні. Ось чому Бог судить людину за гріх; немає різниці, чи то великий гріх, чи то маленький, чи привів гріх людину до повної деградації, чи не встиг. Але сьогодні ще є час в живучих чесно проаналізувати себе в світлі Писання, покаятися в помилках і недостойних вчинках, до яких ці ​​помилки привели, щоб знайти життя вічне.

Леонид Каночкин, Кливленд, СШАЛеонид Каночкин
2 листопада 2012